SERVET-İ FÜNUN ŞAİRİ CENAP ŞAHABETTİN

Türk Edebiyatında Tanzimat döneminde başlayan yenileşme hareketleri Servet-i Fünûn döneminde olgunlaşmaya başlamaktadır.
Toplumu bilgilendirmek üzere eserler yazan Tanzimat dönemi şairlerinin ‘‘sanat toplum içindir’’ anlayışı, Servet-i Fünûn dönemi şairlerinde görülmemektedir. Dönemin siyasi ve sosyal yapısı, istibdad döneminin ağır baskıları ve Fransız Edebiyatının etkileri Servet-i Fünûn şairlerinin bireysel konulara yönelmeyelerine yol açarak ‘‘sanat sanat içindir’’ anlayışını benimsemelerine sebep olmuştur.
Servet-i Fünûn dergisi etrafında toplanan Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Hüseyin Suat, Ali Ekrem Bolayır, Süleyman Nazif, Hâlid Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Hüseyin Cahit Yalçın, Ahmet Hikmet Müftüoğlu gibi şair ve yazarlarımız gerek sanat anlayışları, gerekse yenilik taraftarı yapılarıyla güçlü bir ekol oluşturulmuştur.
Tevfik Fikret ile beraber Servet-i Fünûn şiirinin en önemli sanatçılarından olan Cenap Şahabettin yazdığı eserleriyle edebiyatımıza birçok yenilik kazandırır. Yazdığı gezi yazıları, makaleler, vecizeler, şiirler ve piyesleriyle sanatçı güçlü bir sanatkârlık göstermiştir.
Mesleği gereği Fransaya giden şair burada Fransız edebiyatını yakından takip eder ve sembolist, parnasyen şairlerin şiirlerinden, sanat anlayışlarından etkilenmiştir.
Cenap Şahabettin’in Fransızca, Arapça, Almanca, İngilizce, İtalyanca ve Farsça dillerini iyi bilmesi onun şiirlerinde yer alan sözcükleriyle adeta ustalıkla oynamasına yardımcı olur.
Cenap Şahabettin diğer Servet-i Fünûn sanatçıları gibi dilde sadeleşme hareketlerine kayıtsız kalarak şiirlerini belirli bir kesmin anlayacağı dilde yazmaktadır.
Cenap Şahabettin’in şiirlerinde aşk, musiki ve tabiat bir bütün şeklindedir. Onun ‘‘tablo-şiir’’ ve ‘‘musiki-şiir’’ anlayışı en büyük poetikası haline gelirken, Servet-i Fünûn şiir estetiğinin özelliklerinden birisi halini almıştır.
Cenap Şahabettin aruz veznini şiirin yapı taşı olarak görüp, hecenin ahenk oluşturmada yetersiz olduğunu düşünmektedir.
Yeni Türk şiirinin en önemli sanatçılarından birisi olan Cenap Şahabettin imge, hayal dünyası, orijinal tamlamalar, semboller ve poetikalarıyla Servet-i Fünûn şiirinde önde gelen yenilikçi bir şairdir.
 

GÜLHAN ULUER : http://www.duzceobjektif.com/Yazaroku.asp?id=71
Düzce Objektif ve Objektif Gazetesi